عملکرد ترمز اگزوز و فرق آن با ترمز موتور

عملکرد ترمز اگزوز و فرق آن با ترمز موتور:
ترمز اگزوز در حقیقت نیروی پیشرانه ی دیزلی را پس می زند و اصطلاحا ریتارد می کند. اما روش کار آن کاملا متفاوت با ترمز موتور است. کاری که سیستم ترمز موتور انجام می دهد رهاسازی کمپرس موتور با استفاده از سوپاپ دود است، اما ترمز اگزوز جلوی گازهای خروجی از اگزوز را گرفته و با ایجاد فشار سرعت میل لنگ را کم می کند که این کاهش سرعت میل لنگ سبب کاهش سرعت خودرو نیز میشود. ترمز اگزوز معمولا در قسمت خروجی توربو شارژر قرار گرفته است و جلوی خروج دود اگزوز را می گیرد. این سیستم مجهز به یک سوپاپ پروانه ای است ( چیزی با ظاهر و مکانیزمی شبیه به دریچه ی گاز خودروهای بنزینی ) است که در مسیر گازهای اگزوز قرار دارد و تا زمانی که ترمز اگزوز را فعال نکنید این سوپاپ بطور کامل باز است. زمانی که راننده ترمز اگزوز را فعال میکند این سوپاپ بسته شده و جلوی گازهای خروجی را می گیرد. بسته شدن این سوپاپ باعث میشود که پیستون در مرحله ی تخلیه، گازهای اگزوز را به سمت ترمز اگزوز بفرستد در حالی که مسیر آن ها بسته است و این مانع باعث دفع شدن انرژی میشود.